?? | Universiti Putra Malaysia_足球比分|直播_bet007足球比分 &

足球比分|直播_bet007足球比分 &

图片

图片

UPM, Lincoln University Jalin Kerjasama untuk Keterjaminan Makanan

 

KUALA LUMPUR, 2 Sept - Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Lincoln University telah menjalin hubungan kerjasama melalui Memorandum Persefahaman (MoU) baharu, yang membuka jalan untuk meningkatkan penyelidikan dan kolaborasi akademik dalam bidang keterjaminan makanan.

 

Berdasarkan perjanjian dan minat bersama yang terdahulu, MoU baharu ini bertujuan untuk memperdalam kerjasama antara kedua-dua universiti, dengan penekanan khusus pada bidang kritikal pertanian dan keterjaminan makanan.

 

Kerjasama ini merangkumi inisiatif utama termasuk aktiviti penyelidikan bersama, pertukaran staf pengajar dan penyelidik, latihan penyelidikan untuk pelajar Sarjana dan Doktor Falsafah, serta penyertaan aktif dalam simposium bersama, sintesis, dan mesyuarat akademik lain.

 

 

Perjanjian ini mengiktiraf hubungan jangka panjang antara kedua-dua universiti dan memperluaskan kerjasama mereka ke bidang baharu, dengan mencatat bahawa ia bukan sahaja mengukuhkan hubungan yang sedia ada tetapi juga membuka pintu untuk kerjasama yang lebih luas dengan salah satu institusi pengajian pertanian tertua di New Zealand.

 

Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Profesor Dr. Ismi Arif Ismail, berkata MoU antara UPM dan Lincoln University akan memperluaskan hubungan di rantau Asia Oceania seperti yang dihasratkan oleh pelan induk keterjaminan makanan UPM yang menekankan keperluan untuk lebih banyak kolaborasi akademik, penyelidikan dan industri-komuniti secara translasi dan transnasional.

 

“Dengan memanfaatkan sinergi antara UPM, peneraju dalam pertanian dan keterjaminan makanan, dan Lincoln University, pakar dalam disiplin berasaskan tanah, kita boleh membuat kemajuan yang signifikan ke arah mencapai keterjaminan makanan yang mampan.”

 

 

Sementara itu, Naib Canselor Lincoln University, Profesor Grant Edwards turut menekankan bahawa kerjasama ini menawarkan peluang kepada penyelidik Lincoln University untuk meningkatkan kerja mereka dan menyumbang kepada Pelan Induk Keterjaminan Makanan yang dibangunkan oleh UPM.

 

“Bersama-sama, kami berhasrat untuk mengembangkan pelan induk ini bagi menangani cabaran keterjaminan makanan global.”

 

MoU tersebut telah ditandatangani oleh Profesor Dr. Ismi Arif Ismail, mewakili Naib Canselor UPM, Dato’ Profesor Dr. Ahmad Farhan Mohd Sadullah dan Profesor Grant Edwards semasa lawatan delegasi ke Kuala Lumpur pada 2 September, sebagai sebahagian daripada Misi Perdana Menteri New Zealand Rt Hon Christopher Luxon dengan delegasi perniagaan yang menyertai lawatan ke Malaysia dan Korea Selatan.

 

 

Mr Luxon menyatakan sokongannya terhadap kerjasama ini dengan berkata, "Kerjasama ini mencerminkan hubungan yang kukuh antara New Zealand dan Malaysia serta komitmen bersama kami untuk memajukan pendidikan dan penyelidikan dalam bidang pertanian dan keterjaminan makanan."

SXJTJA~